AKU "Kuntrata" iz Sv. Filip i Jakova i ove godine odabrana u završnicu Festivala hrvatskih kazališnih amatera

Autor: BNM Portal
Izvor fotografije: BNM Portal
Objavljeno: 20.10.2020.

"Iznimno snažna predstava, vizualno bogata i uzbudljiva, u kazališnom smislu beskompromisna i odvažna. Ova je predstava prepuna snažno izvedenih i značenjski bogatih detalja. Riječ je o predstavi koja se ne boji Tišine. Započinje impresivnim prizorom u desnom kutu pozornice, a slično i završava: slikom u kojoj se iz kaleža izlijeva sadržaj prošlih života, zbivanja, riječi, izvučenih iz nekih davnih arhiva i oporuka., rekla je selektorica dr. sc. Dubravka Crnojević-Carić o predstavi.

Jubilarni 60. Festival hrvatskih kazališnih amatera  koji će biti održan u Vodicama, od 6. do 8. 11. te od 13. do 15. 11. 2020., uvrstio je predstavu Amaterske kazališne udruge "Kuntrata" "UPRIZORENJE GLAGOLJSKE MADRIKULE BRATOVŠTINE SV. MIHOVILA“ u završnicu godišnje smotre najboljih amaterskih kazališta i kazališnih skupina. Ovogodišnja selekcija prijavljenih predstava vršena je, sukladno specifičnoj epidemiološkoj situaciji, na županijskim smotrama i pojedinačnim selektiranjima („na terenu“) te putem video poveznica.

"Iznimno snažna predstava, vizualno bogata i uzbudljiva, u kazališnom smislu beskompromisna i odvažna. Ova je predstava prepuna snažno izvedenih i značenjski bogatih detalja. Riječ je o predstavi koja se ne boji Tišine. Započinje impresivnim prizorom u desnom kutu pozornice, a slično i završava: slikom u kojoj se iz kaleža izlijeva sadržaj prošlih života, zbivanja, riječi, izvučenih iz nekih davnih arhiva i oporuka., rekla je selektorica dr. sc. Dubravka Crnojević-Carić o predstavi.

Glagoljica kao izvor kazališne inspiracije

Glagoljicom, koja je sastavni dio hrvatskog identiteta, pisan je veliki broj dokumenata i glagoljskih kodeksa u koje spadaju matične knjige, knjige bratovština (madrikule), oporuke i ostalo. S obzirom da su bratovštine bile središte ekonomskog, socijalnog i kulturnog života nekog mjesta, njihove evidencije su prepune podataka o svakodnevnom životu u prošlosti. U njima nisu zapisani samo podatci o važnim događajima i ljudima, već i oni podatci koje ne nalazimo u izvješćima civilnih i crkvenih vlasti, a koji se odnose na živote “malih”, “običnih” ljudi: o gradnji i obnovama crkvi, bratovštinskih kuća, župnih kuća, izgradnja oltara, crkvenih grobova, međusobnom druženju i potpomaganju, zajedničkoj izgradnji putova i bunara, zajedničkom čišćenju sela, voda.

"U uprizorenju se prikazuje rad jedne od tih mnogobrojnih bratovština na hrvatskom i europskom prostoru, bratovštine Sv. Mihovila u Svetom Filipu i Jakovu. Na početku madrikule su zapisana pravila iz 1773. godine, odnosno nadopunjena i izmijenjena pravila iz 1640. godine kada je Bratovština osnovana. Ona se donose na osnivačkoj skupštini bratovštine, a osnivači ih izglasavaju. Članovi bratovštine su se morali držati etičkog kodeksa (pravila) u protivnom se kažnjavaju (kaštigaju) oni koji su se ogriješili o kapitule svoje bratovštine, pa u madrikuli nalazimo podatke o neobičnim slučajevima, svađama, raspravama, psovkama, smutnjama pa i o fizičkim okršajima. Zanimljiv je način izbora novih sudaca (balotavanje). U madrikulama nalazimo upisane ugovore o prodaji ili poklanjanju zemljišta, kao i veliki broj laši (zadudžbina) članova bratovštine u obliku oporuka", rekao je o predstavi Mirko Đinđić, predsjednik udruge AKU Kuntrata.

Selektorica dr. sc. Dubravka Crnojević-Carić također smatra da predstava spaja elemente njegovanja baštine s postupcima koji su karakteristični za tzv. postdramski teatar;

"Impresivne slike ove predstave djeluju i na svjesno i na nesvjesno gledatelja. Iznimno je dobro pogođena i glazba, koja, kao i sve do sada navedeno, čini ovu predstavu – predstavom-pjesmom. Poigravanje raznim svjetlosnim efektima, kratke slike susretanja sjena i boja - osvjetljavaju našu prošlost, baš kao i ono arhetipsko ili kolektivno nesvjesno. Slike se izmjenjuju precizno, osmišljeno, a opet hrabro grade prostor, što ne robuje linearnosti, kao ni uzročno-posljedičnim vezama. Na osebujan se način kombinira Riječ, Tišina i Glazba; baš kao i svjetlo i sjene koje ostaju u memoriji gledatelja kao fragmenti davnih zbivanja, pa tako i fragmenti raznih razina ljudske svijesti, zaključila je selektorica.